Kalendarz Wydarzeń
Kalendarz wydarzeń
Wystawa malarstwa: "CUT OUTS" - Iza Opiełka

Nasza kolejna wystawa w Galerii Refektarz KOK, która była zaplanowana na przełom kwietnia i maja br. już niestety nie odbędzie się w takiej formie w jakiej sobie ją wyobrażaliśmy. To kolejna wystawa która jest wynikiem naszej współpracy z wrocławską Akademią Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta. Dzięki współpracy możemy pokazać w Krotoszynie prace studentów oraz pracowników tej uczelni artystycznej. Młodą artystką, której prace mieliśmy właśnie oglądać w galerii jest Iza Opiełka. Jej prace w cyklu nazwanym "CUT OUTS" fizycznie znalazły się już u nas w galerii i w najbliższych dniach będziemy chcieli kilka z nich tutaj pokazać oraz przedstawić ich autorkę. Po cichu jednak liczymy na to, że może uda się zorganizować w maju finisaż wystawy z udziałem artystki i oczywiście Waszym.
Iza Opiełka - ur. 1992 r. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Dyplom zatytułowany „Konstrukcja/dekonstrukcja”, którego promotorem był prof. Piotr Błażejewski, obroniła w 2018 roku. Zajmuje się malarstwem abstrakcyjnym. Finalistka Najlepszych Dyplomów Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Współzałożycielka i kuratorka Galerii JEST zajmującej się promowaniem młodych artystów. Mieszka i tworzy we Wrocławiu.
Malarstwo jest refleksją na temat wizualnego świata, w którym żyję. Głównym polem moich poszukiwań są treści cyfrowe, mające charakter efemeryczny i często przypadkowy, choć nie traktuję ich jako materiałów gotowych do przetworzenia. Składają się one na bazę danych funkcjonujących w mojej pamięci jako treści niekompletne, przenikające się ze sobą. Biorą udział w pierwszych etapach myślenia o obrazie, kiedy zaczyna się tworzyć autonomiczny język wizualny deszyfrujący i przetwarzający kształt interesujących mnie zagadnień, zanim przekształci się w nową, złożoną konstrukcję.
Pracuję przy pomocy programów graficznych, które ułatwiają proces modyfikowania wielorakich układów. Poprzez wycinanie, wklejanie, powielanie, powiększanie i wiele innych środków formalnych, nowe formy graficzne stają się wolne od powiązań z ich wcześniejszymi kontekstami. Jest to więc gra polegająca na transformacji zapamiętanych świadomie i podświadomie treści takich jak reklamy, filmy, seriale czy zawartość portali społecznościowych.
|
|
Staram się kreować rodzaj narracji, którą cechuje dynamika przedstawienia. Zestawiam ze sobą kontrastujące materie malarskie, takie jak np. architektoniczna bryła, będąca szkieletem kompozycji z nieokreślonymi płaskimi plamami barwnymi, często chaotycznymi i przypadkowo sytuowanymi. Używam płaskich plam, bez zbędnych gradacji kolorystycznych z uwagi na ich nierzeczywisty wymiar i lekkość jaką wnoszą. Nadaje to moim zdaniem pewnego odrealnionego wymiaru obiektom, które sugerują przestrzeń.
Lubię ostry kontrast, który pojawia się przy zestawieniu elastycznych, miękkich form z twardymi, ostrymi strukturami architektonicznymi. Stosowanie geometrycznych układów daje poczucie kontroli nad kolejnymi etapami tworzenia, poczynając od ładu i harmonii, ku zaburzaniu z góry narzuconego porządku podstawowych figur. Obiekty i konstrukcje jakie tworzę, sprawiają wrażenie dokonującej się zmiany. Łączę mocno zdefiniowane, nieruchome elementy architektoniczne z materią elastyczną w odbiorze, bądź też z taką, która sugeruje pewien rozpad w efekcie deformując lub naruszając formę przedstawionej bryły.
Komponując niektóre obrazy, zależy mi na uzyskiwaniu nietypowego efektu przenikania się tła z wtopionym weń obiektem, a wyodrębnienie tych dwóch materii jest dokonywane za pomocą dostrzegania różnic kolorystycznych, które je dzielą. Jednocześnie staram się dbać o wartości estetyczne, wykorzystując zmysł porządku budując kompozycje na zasadzie podziałów, dążąc do symetrii przy jednoczesnym ewoluowaniu w kierunku stosowania rozmaitych komplikacji. Prostota stosowanych środków i zawikłany, ale czytelny ich charakter określają moje upodobania w tworzeniu. Nie usiłuję odzwierciedlić świata takim, jaki widzą ludzkie oczy. Staram się zerwać związki między interesującymi mnie rzeczami za pomocą pewnej formy kolizji na płaszczyźnie obrazu.
Czerpanie inspiracji ze świata wirtualnego, w celu przenoszenia jego zdekonstruowanych treści na obszar malarstwa, uważam za ważny przejaw mojej działalności. Wprowadzanie w obrazy współczesnych kodów wizualnych z ich metaforycznym lub psychologicznym potencjałem, daje mi szerokie pole do analizy różnego rodzaju wpływów. Tego rodzaju metodę, traktuję jako rodzaj spotkania pomiędzy epoką cyfrowych mediów i naturą człowieka.
Lokalizacja
Krotoszyn
e-mail kok@krotoszyn.pl
Tel. 62 725 42 78
Fax - http://kok.krotoszyn.pl/