Kalendarz Wydarzeń
Kalendarz wydarzeń
IX OFM Lato Organowe w Krotoszyńskiej Bazylice
do: Niedziela, 25-08-2019
W niedzielę 23 czerwca zainaugurowany został IX Ogólnopolski Festiwal Muzyczny Lato Organowe w Krotoszyńskiej Bazylice. To już druga edycja międzynarodowa i pierwsza, która odbędzie się w krotoszyńskiej Bazylice Mniejszej. Dyrektorem artystycznym i organizacyjnym jest od lat dr Tomasz Głuchowski.
25.08.2019 r. godz. 19:00
Koncert Moniuszkowski z okazji 200 rocznicy urodzin kompozytora.
Olga Ksenicz (sopran)
Piotr Chmaj (tenor)
Tomasz Głuchowski (organy)
Program koncertu:
Stanisław Moniuszko (1819-1872)
• duet „Laudate Dominum"
• preludium chorałowe „Idzie, idzie Bóg prawdziwy”
• pieśń „Domine, ne in furore tuo" /tenor/
• preludium chorałowe „Kto się w opiekę…”
• pieśń „Jaskółeczka” („..ptaszku Matki Boskiej!”) /sopran/
• preludium chorałowe „Witaj, Święta”
• pieśń „O Mario, bądź pozdrowiona" /sopran/
• pieśń „Dobra noc” /tenor/
• preludium chorałowe „Gorzkie żale”
• pieśń „Wieczny pokój lirnikowi" /tenor/
• preludium „Za umarłych”
• pieśń „Inclina aurem tuam" /sopran/
• duet „Intende voci"
" Spuścizna muzyki religijnej Stanisława Moniuszki, ojca polskiej opery narodowej, pozostaje po dziś dzień mało znanym aspektem jego twórczości. Pomimo starannej publikacji "Pieśni religijnych" w ramach prezentacji spuścizny kompozytora przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, bardziej konsekwentne realizacje koncertowe czy fonograficzne, poświęcone dziełom religijnym Moniuszki, należy uznać za zdecydowanie nieliczne. Słuchaczom są wprawdzie niekiedy prezentowane chociażby piękne i żarliwe "Litanie ostrobramskie" czy cykle mszalne, jednak całkiem bogata spuścizna drobnych dzieł o konotacji religijne (a często - czysto liturgicznej) pozostaje nadal stosunkowo mało znana. Tymczasem ten typ twórczości uprawiał Stanisław Moniuszko przez całe swoje życie, natchnienie odnajdując w doświadczeniu organisty kościelnego (przez wiele lat był organistą w kościele p.w. św. Janów w Wilnie - instrument, na którym grał, zachował się do dziś), a przede wszystkim w głębokiej wierze, której wyraz dawał niejednokrotnie. Fakt, iż inspirowało kompozytora sławne do dziś sanktuarium Marii Panny w wileńskiej Ostrej Bramie (wspomniane już Litanie) nie jest dziełem przypadku.
W roku 2019 - ogłoszonym jako Rok Moniuszkowski w dwusetną rocznicę narodzin kompozytora, wykonawcy niniejszego koncertu pragną zaprezentować Państwu zestawienie inspirowanej wiarą i liturgią twórczości wybitnego polskiego twórcy. W repertuarze odnajdą Państwo zarówno utwory instrumentalne, organowe, jak też wokalne, solowe i zespołowe (duety), o znaczeniu w pełni liturgicznym, ale także świeckie - lecz odwołujące się silnie do treści naturalnej, żarliwej wiary zwykłego człowieka. "
Olga Ksenicz
Olga Ksenicz
Absolwentka Wydziału Wokalnego Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu w klasie prof. Piotra Łykowskiego (dyplom z wyróżnieniem w czerwcu 2004 roku), już jako studentka została laureatką kilku ogólnopolskich konkursów wokalnych oraz stypendystką Ministra Kultury. Obecnie jest pracownikiem naukowym macierzystego wydziału. W 2007 roku zrealizowała przewód doktorski na Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach i od października tego samego roku prowadzi samodzielną klasę śpiewu solowego na Wydziale Wokalnym wrocławskiej Akademii Muzycznej. Na wrocławskiej uczelni Olga Ksenicz prowadzi również wykłady w ramach przedmiotów „Zarys stylistyki muzyki dawnej” oraz „Seminarium wykonawstwa muzyki dawnej”.
Współpracowała m.in. z Warszawską Operą Kameralną oraz Operą na Zamku w Szczecinie (partia Królowej Nocy w operze Czarodziejski flet Mozarta). Występowała także na estradach m.in. Filharmonii Wrocławskiej, Filharmonii Dolnośląskiej, Filharmonii Śląskiej oraz koncertowała z zespołami Filharmonii Częstochowskiej i Filharmonii Koszalińskiej pod kierunkiem takich dyrygentów, jak Mirosław Jacek Błaszczyk, Jacek Kraszewski, Ruben Silva czy Jerzy Swoboda. Sopranistka doskonaliła i nadal doskonali swoje kompetencje wokalne, uczestnicząc w mistrzowskich kursach wokalnych pod kierunkiem wybitnych pedagogów polskich i zagranicznych (prof. Ingrid Kremling-Domanski, prof. Barbara Schlick, prof. Ewa Iżykowska, prof. Jadwiga Romańska). Repertuar wokalistki obejmuje szerokie spektrum utworów od renesansu po współczesność, ze szczególnym jednak naciskiem na muzykę oratoryjno-kantatową baroku i klasycyzmu, zwłaszcza włosko- i niemieckojęzycznego kręgu kulturowego.
Piotr Chmaj
Absolwent Wydziału Wokalno-Instrumentalnego Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie prof. Jana Ballarina, dyplom z wynikiem bardzo dobrym uzyskał w październiku 2007 roku. W latach 2009–2010 prowadził samodzielną klasę śpiewu solowego w Państwowej Szkole Muzycznej I i II st. im. Stanisława Moniuszki w Zabrzu, jednocześnie kontynuując podjętą już w czasie studiów systematyczną działalność wykonawczą. Artysta doskonalił i nadal doskonali swoje umiejętności na wielu kursach wokalnych i seminariach mistrzowskich prowadzonych przez znakomitych pedagogów z Polski i zagranicy, m.in. przez prof. Christiana Elssnera, prof. Ingrid Kremling-Domanski, prof. Helenę Łazarską, prof. Ewę Czermak, prof. Alicję Słowakiewicz-Wolańską, prof. Jadwigę Romańską.
Wokalista koncertował jako solista m.in. z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Śląskiej, współpracując z wybitnymi dyrygentami, wśród których można wymienić Mirosława Jacka Błaszczyka, Tadeusza Serafina, Szymona Bywalca, Massimiliano Caldiego i Bena Bayla. Repertuar artysty obejmuje bardzo szerokie spektrum dzieł zarówno z zakresu liryki wokalnej, jak i muzyki oratoryjno-kantatowej oraz twórczości operowej.
Tomasz Głuchowski
Absolwent kaliskich szkół średnich: Technikum Budowy Fortepianów oraz PSM II st. (klasa organów Kazimierza Madziały). W latach 1996-2004 studiował organy (Klemens Johannes Kaminski) i klawesyn (Marta Czarny-Kaczmarska) we wrocławskiej Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego. Oprócz studiów i kursów mistrzowskich, istotny wpływ na jego osobowość artystyczną wywarły liczne wyjazdy naukowe do Holandii (2008-10), gdzie miał sposobność kształcić się na historycznych instrumentach pod okiem Petera van Dijka z Utrechtu. Po ukończeniu studiów doktoranckich (Andrzej Chorosiński, Magdalena Czajka) w maju 2011 r. uzyskał stopień doktora sztuki.
Od 2005 roku organista wrocławskiego kościoła Św. Wojciecha (OO Dominikanie). Wykładowca akademicki w macierzystej uczelni (Zakład Muzyki Kościelnej), nauczyciel klawesynu i organów we wrocławskiej Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II st. Koncertuje jako solista i kameralista w kraju i zagranicą. Posiada w swoim dorobku 8 płyt CD z muzyką organową i kameralną (klawesyn/bc.).
Współzałożyciel i kierownik artystyczny wrocławskiego zespołu muzyki dawnej Ars Concordiae. Działacz społeczny w kilku fundacjach i stowarzyszeniach. Kierownik artystyczny Ogólnopolskiego Festiwalu Muzycznego „Lato Organowe w Krotoszyńskiej Farze”. Konsultant ds. budowy i remontów organów (m.in. w NFM we Wrocławiu). Stroiciel historycznych instrumentów klawiszowych (w ramach współpracy z NFM - m.in. Wratislavia Cantans, Forum Musicum).
Juror ogólnopolskich konkurów organowych (Warszawa 2016, Poznań 2016) oraz pianistycznych (Wrocław 2016, 2017, 2018).
W 2017 r. odznaczony Brązowym Krzyżem Zasługi. Ponadto nagradzany na szczeblu akademickim (nagroda Rektora AMKL) oraz na szczeblu średnim szkolnictwa muzycznego (dyplomy CEA, nagrody dyrektorskie).
28.07.2019 r. godz. 19:00
Recital organowy
Wojciech Wojtasiewicz (USA) - organy
Program koncertu:
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Preludium i Fuga G-dur BWV 541
Fantazja i Fuga g-moll BWV 542
Preludium i Fuga a-moll BWV 543
Charles-Marie Widor (1844-1937)
Toccata z V Symfonii op. 42
Wojciech Wojtasiewicz
Otrzymał doktorat w dziedzinie organów w nowojorskiej Juilliard School. Urodził się w Warszawie i tam ukończył podstawową szkołę muzyczną, liceum muzyczne oraz Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina z dyplomem z organów i reżyserii dźwięku. Koncertował w Europie i w Stanach Zjednoczonych. W katedrze Św. Patryka w Nowym Jorku Wojtasiewicz zagrał 21 recitali organowych.
Jest również lekarzem medycyny i jako lekarz ortopeda pracował w Klinice Ortopedii szpitala Dzieciątka Jezus w Warszawie. Był asystentem seminarium doktoranckiego w Juilliard School, kierownikiem Katedry Organów w Uniwersytecie Katolickim w Waszyngtonie oraz Wagner College w Nowym Jorku. Wojciech Wojtasiewicz otrzymał Dyplom Uznania Ministerstwa Zdrowia. Mieszka na stałe w USA i dzieli czas pomiędzy Nowym Jorkiem (gdzie mieszkają Jego dzieci) i domem w Naples (Floryda).
23.06.2019 r. godz. 19:00
Koncert z okazji nadania Kościołowi Farnemu tytułu Bazyliki Mniejszej
Łukasz Romanek - organy
Joanna Zawartko - sopran
Program koncertu:
Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Toccata d-moll (dorycka) BWV 538
Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847) – „Jerusalem“ z oratorium Paulus
Gordon Young (1919-1998) – Preludium w stylu klasycznym
Giuseppe Verdi (1813-1901) – „Ave Maria” z Otello
Enrico Passini (*1935) – Cantabile
Georges Bizet (1838-1875) – Agnus Dei
Łukasz Romanek (*1986) – Improwizacja (Fantazja romantyczna)
William Gomez (1939-2000) – Ave Maria
Łukasz Romanek
Ukończył wrocławską Akademię Muzyczną im. Karola Lipińskiego. Studiował w klasie organów prof. Magdaleny Czajki (w latach 2006-2008) oraz prof. Andrzeja Chorosińskiego i dra Piotra Rojka (w latach 2008-2011). Od 2018 roku doskonali swoje umiejętności na Studiach Podyplomowych w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach pod kierunkiem prof. Juliana Gembalskiego.
Łukasz Romanek koncertuje jako solista i kameralista. Występował w wielu kościołach i salach koncertowych w Polsce, a także w Holandii i Niemczech. Obecnie posługuje jako organista i dyrygent chóru w parafii p.w. św. Maurycego we Wrocławiu. Jest również pedagogiem w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej II stopnia im. Henryka Melcera w Kaliszu, gdzie prowadzi klasę organów oraz zajęcia z improwizacji organowej. W latach 2011-2017 pełnił funkcję wicedyrektora Metropolitalnego Studium Organistowskiego we Wrocławiu. Jest również dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Organowego w Jelczu-Laskowicach.
Artysta w swoim dorobku posiada płytę CD z muzyką organową i wokalną, którą nagrał w 2013 roku wspólnie z sopranistką Joanną Zawartko. Współpracuje również z orkiestrą Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu.
Joanna Zawartko
Artystka ukończyła Akademię Muzyczną im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie śpiewu solowego prof. Agaty Młynarskiej-Klonowskiej. Zadebiutowała w 2013 roku partią tytułową w "Rusałce" Antonina Dvořáka, podczas koncertowego wykonania tej opery w Filharmonii Dolnośląskiej. Rok później, rolą Desdemony w "Otello" Giuseppe Verdiego rozpoczęła współpracę z Operą Wrocławską. W repertuarze ma również partie Tatiany w "Eugeniuszu Onieginie" Piotra Czajkowskiego, tytułową w "Halce" Stanisława Moniuszki, Micaëli w "Carmen" Georges’a Bizeta, Zemfiry w "Aleko" Siergieja Rachmaninowa, Amelii w "Simonie Boccanegra" Giuseppe Verdiego i Roksany w "Królu Rogerze" Karola Szymanowskiego.
Jest laureatką międzynarodowych i ogólnopolskich konkursów, m.in.: IX Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki w Warszawie (2016, III miejsce i nagroda specjalna), 49. Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Antonína Dvořáka w Karlovych Varach (2014, III miejsce i nagroda specjalna), VI Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Haliny Halskiej-Fijałkowskiej we Wrocławiu (2013, Grand Prix i nagroda specjalna Dyrektora Opery Wrocławskiej), II Konkursu Wokalnego im. Jana, Edwarda i Józefiny Reszków w Częstochowie (2011, II miejsce oraz trzy nagrody specjalne), X Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego w Dusznikach Zdroju (2010, I miejsce). Śpiewaczka była stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Prezydenta Wrocławia.
Artystka bierze udział w międzynarodowych festiwalach muzycznych, m.in. w Dusznikach Zdroju, Bydgoszczy, Kudowie Zdroju, Krakowie, Wrocławiu, Koszycach (Słowacja), Saaremaa Opera Festival (Estonia). Można ją także usłyszeć w Badisches Staatstheater Karlsruhe, Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, Operze Wrocławskiej, Teatrze Wielkim w Łodzi, filharmoniach: Dolnośląskiej, Kaliskiej, Koszalińskiej, Lubelskiej, Narodowej, Poznańskiej, Sudeckiej, Śląskiej oraz Koszyckiej, a także w Narodowym Forum Muzyki. Współpracowała z takimi dyrygentami jak m.in.: Marzena Diakun, Jacek Kaspszyk, Ewa Michnik, Marcin Nałęcz-Niesiołowski, Marek Pijarowski, Wojciech Rodek, Zygmunt Rychert, Jerzy Salwarowski, Robertas Servenikas, Piotr Sułkowski, Jan Ślęk, Johannes Willig, Tadeusz Wojciechowski.